Implantologia

Implantologia stomatologiczna jest najbardziej zaawansowaną metodą leczenia pozwalającą na zastąpienie utraconych zębów. Ząb odbudowany na implancie w maksymalny sposób naśladuje naturę wyglądem i działaniem. Leczenie implantologiczne przewyższa swoimi zaletami inne metody uzupełniania braków zębowych.

W ciągu życia z różnych powodów tracimy zęby. Przyczyną ich utraty mogą być choroby zębów, dziąseł, a także wypadki komunikacyjne, urazy sportowe i inne okoliczności.

Ponieważ nasz styl życia ,aktywność towarzyska oraz wygląd stanowią bardzo ważną część naszej osobowości, utrata zębów może być głębokim, osobistym przeżyciem.

Z pomocą przychodzi nam jednak implantologia stomatologiczna, dzięki której nikt nie musi się martwić o swój uśmiech, wygodę i możliwość jedzenia ulubionych pokarmów.

Jeśli stracili Państwo ząb lub ich większą ilość, implanty dentystyczne mogą być rozwiązaniem tego problemu.

Zęby odtworzone na implantach wyglądają i funkcjonują jak zęby naturalne. Jest to najbardziej atrakcyjny, najbardziej naturalny i wygodny sposób na zastąpienie utraconych zębów.

Implantem możemy zastąpić ząb, którego nie mamy od urodzenia, lub który utraciliśmy wskutek choroby dziąseł, próchnicy, infekcji lub urazu. Może być on użyty do zastąpienia pojedynczego zęba lub wielu zębów, a także zapewnić wyśmienite utrzymanie i stabilizację protez ruchomych.

Pacjenci, którym wszczepiono implanty dentystyczne odczuwają znaczne polepszenie jakości życia. Czują się pewni siebie, nie mają problemów z jedzeniem i uśmiechem. Wielu pozbyło się też problemów związanych z mostami protetycznymi czy protezami ruchomymi.

Najczęściej zadawane pytania:

Implant dentystyczny to tytanowa śrubka długości od 8 do 16mm i grubości od 2,5 do 6mm.
Tytan – to materiał bardzo wytrzymały oraz biokompatybilny, czyli nie wywołujący reakcji alergicznych w organiźmie ludzkim.

Leczenie implantologiczne polega na wprowadzeniu -/wszczepieniu/- tytanowych implantów w kształcie śruby do kości szczęk. Następnie implant ulega wgajaniu i ostatecznie dochodzi do jego tzw.osteointegracji – czyli trwałego – biologicznego i mechanicznego połączenia implantu z kością. Na tak zintegrowanym implancie odtwarzamy następnie utracony ząb lub zęby. Naukę obejmującą wszczepianie implantów wraz z odbudową na nich utraconych zębów nazywamy Implantoprotetyką.

Zanim lekarz zdecyduje się na wykonanie zabiegu musi przeprowadzić dokładny wywiad dotyczący ogólnego stanu zdrowia pacjenta oraz szczegółowe badania jamy ustnej zwracając szczególnie uwagę na stan zębów, dziąseł oraz ilość tkanki kostnej w miejscach planowanych wszczepów. Niezbędne jest przeprowadzenie przedimplantologicznej diagnostyki radiologicznej. Składają się na nią zdjęcia panoramiczne i tomografia komputerowa. Odpowiednie programy komputerowe /SIMPLANT/ – pozwalają nam na dokładne zaplanowanie zabiegu i przeprowadzenie go w optymalny dla pacjenta sposób.

Standard w implantoprotetyce to odbudowa protetyczna po okresie osteointegracji implantu z kością. Integracja ta trwa od 3 do 6 miesięcy, w zależności od obszaru i jakości kości.
Możemy więc mówić o dwóch etapach leczenia implantologicznego:
-etap chirurgiczny – wszczepienie implantu, lub implantów (3-6 miesięczne wgajanie),
-etap protetyczny – odbudowa zęba na zintegrowanym implancie.
Jeśli w związku z deficytem kości, konieczne są u pacjenta zabiegi chirurgiczne mające na celu odbudowę utraconej kości – czas leczenia wydłuża się o kilka miesięcy. Ma to miejsce w przypadku np. odbudowy kości w rejonach zatok szczękowych -SINUS LIFT-, czy też w innych miejscach, gdzie za pomocą biomateriałów lub przeszczepów kostnych musimy najpierw zabezpieczyć odpowiednią ilość kości do implantacji.
W niektórych przypadkach, przy sprzyjających warunkach anatomicznych – odpowiednia ilość i jakość kości – możliwa jest implantacja oraz natychmiastowa odbudowa zęba /zębów/ uzupełnieniami prowizorycznymi. Po wygojeniu tkanek miękkich /dziąsła/ następuje wymiana uzupełnienia prowizorycznego na ostateczne. Jest to tzw. natychmiastowe obciążenie implantu.

Tak. Jest to tzw. implantacja natychmiastowa.Po usunięciu zęba natychmiast przygotowuje się łoże i wprowadza implant. Aby można było przeprowadzić taki zabieg, konieczne są dobre warunki anatomiczne i brak stanu zapalnego w miejscu po usuniętym zębie.
Jednak optymalne warunki do implantacji występują po 8-10 tygodniach po usunięciu zęba.
Zębodół wypełniony jest już wtedy młodą, nowo-wytworzoną kością, a zagojone dziąsło pozwala nam na szczelne zamknięcie implantu.
Nie. Zabieg implantacji nie jest bolesny. W zupełności wystarczające jest znieczulenie takie jak do usuwania zęba. Zupełnie niepotrzebna jest tu narkoza, czyli znieczulenie ogólne. Nieprzyjemne odczucie może stanowić jedynie wibracja towarzysząca przygotowaniu miejsca pod implant.

Tak.
Pamiętajmy, że implantacja jest mniejszą ingerencją niż usunięcie, na przykład zgorzelinowych korzeni zęba, gdzie mamy do czynienia z wysiewem bakterii do krwioobiegu. Implant jest absolutnie sterylny a dodatkowa osłona antybiotykowa zapewnia bezpieczeństwo naszemu organizmowi. Jeśli dodamy do tego całkowitą biozgodność tytanu z ludzkim organizmem, możemy być pewni całkowitego bezpieczeństwa zabiegu implantacji.

Nie.
Tak jak w przypadku innych zabiegów chirurgicznych istnieją pewne przeciwwskazania.
Możemy je podzielić na bezwzględne, czyli takie, które wykluczają możliwość leczenia implantologicznego i względne czyli takie, które możemy zlikwidować – implantacja będzie wtedy możliwa.
Przeciwwskazania bezwzględne:

ciężkie choroby psychiczne
choroby układowe
niewyrównana cukrzyca
zaburzenia hematologiczne
totalny brak nawyków higienicznych
skrajne przypadki atrofii-zaniku-tkanki kostnej

Przeciwwskazania względne:

wiek pacjenta – młodzi poniżej 16. roku życia nie mogą zostać poddani zabiegowi umieszczenia implantów, ponieważ ich kościec nie jest jeszcze w pełni rozwinięty
cukrzyca – musimy na stałe wyrównać poziom cukru we krwi
zła higiena jamy ustnej – musimy przeprowadzić higienizacji
choroby przyzębia – zabiegi lecznicze na przyzębiu
zaburzenia zgryzu – leczenie ortodontyczne
brak odpowiedniej ilości tkanki kostnej – zabiegi odbudowy kości
palenie papierosów !!!!

Leczenie implantologiczne pozwala w sposób maksymalnie naśladujący naturę uzupełnić utracone z różnych przyczyn zęby. Uzupełnienie to jest rozwiązaniem długotrwałym, poprawiającym wygląd i jakość życia.
Dzięki implantom możemy rozwiązać problemy nierozwiązywalne w ramach klasycznej protetyki.
Jest to alternatywa dla tradycyjnych mostów, które wymagają oszlifowania własnych zębów oraz dla ruchomych protez, które choćby najlepiej i najstaranniej wykonane nie są rozwiązaniem komfortowym dla pacjenta.
W przypadku całkowitego bezzębia leczenie implantologiczne pozwala nam na ustabilizowanie protez, a nawet zastąpienie ich uzupełnieniem na stale umocowanym do wszczepów.